fredag 17. februar 2012

Det enkle er ofte det beste




http://www.dagbladet.no/2012/02/17/magasinet/god_torsdag/vendepunktet/simple_living/sparing/20277344


Det suser en sterk motvind mot det materialistiske norske samfunnet.
Nylig hadde jeg  en times venting i Oslo uten noen plan annet enn å vente på toget mot Dombås. Imens ruslet jeg innom Narvesen. Hyllemeter på hyllemeter med aviser og blader- noe for enhver interesse. Glosset papir og vakre mennesker på framsidene. Eller drømmehus, hagen for alle, den perfekte treningsform og det unike reisemål. Alt signaliserer at lykke kan kjøpes.
I et tykt, flott magasin leste jeg nylig om "simple living". Filosof Arne Næss levde denne tilværelsen til fulle.

Men- hvem kjøper et magasin til 90 kroner for å lære å leve enkelt?
I mitt hode er et enkelt liv å leve nøkternt. Jeg trenger ingen oppskrift fra et magasin for å forstå- barndomsopplevelsene, naturen, litteraturen, musikken, dyra og mennesker jeg har møtt er langt bedre veiledere i å vise at det enkle er ofte det beste.

Det enkle liv føles naturlig. Likevel skulle jeg virkelig ønske at jeg kunne tatt et slik valg som i reportasjen jeg kastet meg over på toget. Reportasjen i Dagbladet om lærer Siri som brøt ut av egosamfunnet for et år. Valgte å ikke handle annet enn helt nødvendig. Sparte masse penger som hun delte med noen som trengte det mer enn henne. For en fantastisk tanke dersom alle for et år valgte å leve slik...

"Simple living"....
Begrepet smaker som "sure padder" i gotteriposen. De smågodtbitene du spiser når du henger som en mjølsekk i sofaen og ser gullrekka på fredagskvelden. De bitene ingen egentlig har lyst på fordi de har spist seg så stappmette at kvalmen bølger i kroppen.


Simple living er ikke å leve enkelt. Simple living er for mennesker som kan sette av en gitt periode i livet til et personlig prosjekt med å la være å handle. Eller som Arne Næss som levde superenkelt i hytta si men hadde et annet liv i byen. Men hurra for de som lever ut drømmen om å komme tilbake til barndommens frie tilværelse på denne måten!

"Nå lever jeg mer og mer som foreldre og besteforeldre" sier Siri.  Da kan begrepet simple living erstattes med et enklere liv for mange. Et liv som besto i å handle ting man trengte men unne seg litt ekstra   i helger og høytider. Jeg kan ikke huske at bestemor kommenterte hvordan slekt og naboer hadde det hjemme materiellt sett. Men husker enkeltepisoder der hun var trist over at de hadde så dårlig økonomi at hele tilværelsen bar preg av det. Folk på landsbygda valgte ikke det enkle livet- de hadde ikke noe alternativ. For noen kunne det se ut som de levde et simpelt liv- ikke  "simple living".

Jeg kjenner jeg høres ut som 50+ når jeg sier jeg ikke liker samfunnsutviklinga. Utviklinga som skiller de søkkrike fra de som aldri kan velge å leve "Simple living" fordi de har mer enn nok med å kjøpe det helt nødvendige. Midt mellom er den store gruppa "duracell-kaniner"...som spinner rundt så lenge batteriet holder.
Siri`s historie forteller at mange ønsker å tone ned materialismen. Her går hun foran som et flott eksempel.
Det enkle livet er oftest det beste....


2 kommentarer:

  1. Jeg er enig i alt du "tenker" her. Kanskje særlig den biten med at det faktisk ikke er alle som har muligheten/ressursene til å velge. Det er lett å glemme at alle faktisk ikke stiller med det samme utgangspunktet.

    Du sier at "Jeg kjenner jeg høres ut som 50+ når jeg sier jeg ikke liker samfunnsutviklinga." Og ja, jeg ER 50+ og enig med deg. Men jeg vet at det er mange 50- som heller ikke føler seg vel med å være "duracell-kanin", så kanskje det å ikke like samfunnsutviklinga ikke har så mye med alder og gjøre allikevel? ;)

    Jeg synes det er morsomt å lese bloggen din og hva du skriver om. Det er tydelig av vi har noe av det samme engasjementet og grunnleggende holdninger til livet. For flere av de tingene du skriver om er ting jeg også har "meninger" om. Bl.a. så leste jeg også den samme reportasjen og begynte på et blogginnlegg med den som utgangspunkt, om enn med en litt annen vinkling. Ble aldri ferdig med innlegget, men vi får se... ;)

    SvarSlett
  2. Så fint at du kom inn og kan kommentere :)
    Tæft gjort å bryte opp slik Siri her gjør- det skal hun ha!
    Tenker innlegget ditt kommer etterhvert...

    SvarSlett

Del gjerne dine tanker...