mandag 20. februar 2012

50 av 1000 er falskt plaget- hva enn det måtte bety

Ikke alle er så syke som de later som. Illustrasjonsfoto Foto: Johannessen, Sara

– Én av 20 har falske plager

Velferdsstaten taper milliarder på å behandle og gi trygdeytelser til pasienter som ikke har reelle plager, sier lege og ryggspesialist Håkon Lie i Oslo.
Publisert 19.02.2012 kl 19:56 Oppdatert 19.02.2012 kl 19:56

Lie som har jobbet med fysikalsk behandling og nevrologi siden 1980-tallet. har flere ganger avdekket at pasienter som blir henvist til ham, ikke har reelle plager, skriver Aftenposten.
– Flere av disse pasientene er uføretrygdet og har gått til behandling i årevis uten at det er blitt oppdaget av plagene ikke er reelle. Dette tyder på at det er for lett å bli uføretrygdet, sier Håkon Lie.
Han anslår at rundt 5 prosent av hans pasienter ikke har reelle lidelser..
– Det er for mange. Disse menneskene burde vært i jobb. Dette koster samfunnet en formue og forlenger køene for dem som faktisk trenger behandling, sier han.
Lie tror det er flere grunner til at folk påberoper seg smerter de ikke har.
– Ofte er det psykiske grunner, mistrivsel på jobb eller problemer hjemme. I tillegg er det noen få som utnytter systemet, men disse tror jeg er i mindretall, sier legen. (©NTB) 

 ER dette noen spennende nyhet??
Iblant er media fordummende istedet for at media er med og sprer kunnskap til folket. 
Er det så forunderlig at 5 av 100 ikke har noen klar diagnose?
 Eller kan det finnes en annen årsak? 
Psykiske grunner, mistrivsel på jobb eller problem hjemme, antyder legen. 

Men jeg kan forestille meg at det også kan finnes en annen årsak.
Sjøl har jeg desverre  vært utenfor arbeidslivet i drøyt 6 år. Denne tiden innen NAV systemet har gitt meg mange dyrekjøpte erfaringer. Jeg har fått innsikt i hvordan man blir behandlet som langtidssyk i vårt rike land. Om ett ord skal beskrive de erfaringene jeg sitter med så er ordet "sjokkerende".
Jeg skulle ønske at jeg kunne sluppet å få se baksiden av omsorgsmedaljen. Skulle likt å unngå å leve på sparebluss og bli mistrodd i møter med NAV.
Gruppen på 5 av 100 kan godt være mennesker som er plukket i fillebiter i møte med leger og NAV. , De har kanskje måttet selge hus og bil for å klare å leve mens de står i ei kø de ikke aner lengden på. I likhet med de fleste andre  langtidssyke har antagelig livet deres blitt snudd på hodet.

Kanskje spørsmålet her burde vært et annet: Hva koster det samfunnet å behandle reellt syke mennseker som om  at deres plager ikke eksisterer? 
Om lover og regler NAVs saksbehandlere jobber ut fra hadde vært mer fleksible er jeg overbevist om at endel uføre kunne deltatt i arbeidslivet i en redusert stillingsbrøk. Endel langtidssyke ønsker å jobbe men arbeidslivet er ikke tilpasset mennesker som ikke kan yte fullt eller ihvertfall minst halvt.

Når noen hevder at det er for lett å bli uføretrygdet sitter jeg med tusen bilder i hodet. For lett? På hvilke grunnlag kan noen hevde at det er for enkelt å bli uføretrygdet? Mitt vedtak hos NAV varer til juli 2013. Det vil da ha gått 7 1/2 år fra jeg måtte slutte som sykepleier, Jeg skal ikke dra historien om alle økonomiske konsekvensene dette har hatt for mitt liv. Men kom ikke til meg og nevn at det er enkelt å bli ufør i Norge. Den som hevder det aner ikke hva han snakker om. Dette systemet må nemlig oppleves fra innsiden før man kan tro hvilke rigide regler som gjelder. 

Den som frivillig stiller seg i køen hos NAV- han er ikke falskt plaget. Han er derimot ille plaget! Så til de grader lite smart at vedkommende kan umulig fungere i noe form for arbeidsliv. 



3 kommentarer:

  1. Bra skrevet :) Ja, hva i all verden er falske plager? Det må være plager (sykdommer) legene ikke greier å diagnostisere det? Men plagene blir jo ikke mindre av den grunn, desverre.
    Det er slett ikke enkelt å få uføretrygd i dag, det er en stor jobb du må gjennom. Om du ikke var syk før du startet så blir du det i alle fall underveis i systemet. "Den som er plaget blir plaget".
    Slik som artikkelen du referer til og lignende er med på mistenkeliggjøre og nedverdige alle langtidssykemeldte og uføre. "Grøsser"

    SvarSlett
  2. Leste samme artikkel som deg, og ble provosert. Hvordan kan noen vite at en persons plager ikke finnes? Er det fordi de ikke kan måle dem, eller de ikke passer inn i legens virkelighet? Det er vel heller legene som mangler kunnskap, men gud forby, det kan de jo aldri si åpent! (Noen gjør det, heldigvis. Det er de legene jeg stoler mest på... når de kan si "jeg vet ikke".)

    SvarSlett
  3. Jeg har vært hos Lie. Jeg har reele ryggplager med klinsike funn på MR og røntgen. VED forrige besøk forklarte han meg hvorfor jeg hadde vondt i ryggen ut i fra mine MR bilder. 1,5 år senere og langt fra bedre i ryggen, (som jeg har vært plaget med i 13 år) kunne han fortelle meg at det var INGENTING på bildene som tilsa at jeg skulle ha vondt i ryggen. Merkelig. I og med at det var de samme bildene jeg hadde med sist. Han er prinsipielt i mot at folk får NAV støtte. Det å sitte der og høre en mann fortelle deg at du ikke har vondt er ekstremt provoserende. Jeg er ikke en jente som sitter i ro. Jeg HATER å ikke fungere optimalt. Jeg har en super jobb, en bra familie situasjon og er positiv. Likevel, skal denne mannen fortelle meg at jeg ikke har ryggplager?
    Jeg ler av han, desverre har han ufortjent mye makt. Prpblemet mitt er ikke å gå over gulvet eller løfte en fot eller en arm, det er å sitte eller stå lenge. Tviler på at de enkle testene jeg ble utsatt for på hans kontor kan avdekke det. Jeg har nemlig ingen problemer med å gå...

    STakkars den med wiphlash, og ikke har bilder å støtte seg på. Det finnes mange mennesker med reele smerter man ikke kan se på et røntgen, eller som stikker seg frem om man vrir på hodet, eller ryggen. SMerter som bare ER der. Jeg vil gjerne snakke med noen som "lett" har blitt ufør i NAV systemet i dag, var du ikke ufør før du begynte så er du santens det før du KANSKJE kommer i mål...

    SvarSlett

Del gjerne dine tanker...